10 Ocak 2015 Cumartesi

SEVGİ NEYDİ?

Dün Morcheeba dinledim, "Enjoy The Ride"... Çoktandır dinlemiyordum. Ben çoktandır kimseyi dinlemiyordum. Yolları düşündüm önce. Ne çok yol yapmışım. 
"With the moonlight to guide you" (sana rehberlik eden AY ışığıyla) cümlesiyle, şarkı beni birden bire başka bir yere götürdü. Cahit Berkay'ın muhteşem bestesi geldi önce kulağıma. Peşinden de o muhteşem film geldi aklıma. "Sevgi neydi?" iç sesi tekrarlanmaya başladı kafamda.


"Selvi Boylum Al Yazmalım" Cengiz Aytmatov'un Kırmızı Eşarp adlı romanından senaryolaşmış, Türk Sinemasının en iyi filmi. Asya ve İlyas'ın ölümsüz aşkının hikayesi. Bir de Cemşit var. Asya ve Samet'e kol kanat olan, fazlasıyla idealize edilmiş bir kahraman. Asya'nın onu tercih etmesinin sebebi, oğlu için doğru olanı yaptığına inanması. İlyas'a olan aşkı ise sonsuza dek baki. Hikaye aynı zamanda oldukça sorgulayıcı. Cemşit karakteri en az İlyas kadar suçlu aslında. Buradaki suçu tarif etmek kolay değil bununla beraber ölümsüz aşkların kopuşunda Cemşit'in sorumluluğunu da es geçemeyiz.

"Asya, İlyas ve Cemşit'e AYTAŞIndan baksa filmin sonu ne olurdu acaba?" dedim birden.

İlyas için önemli olan neydi?  
"Aldırma Gönül", yani kamyonu, yani işi. Kamyonunu kaybedince, Asya da patronu ile görüşünce gururu kırıldı. Asya'nın yanına gitmek istemedi. Asya İlyas'ın yanında daha güçlü bir eş olarak dursaydı, kamyonu geri alması için patronu ile konuşmak yerine İlyas ile konuşup ona destek verseydi, İlyas kendini daha iyi hissederdi ve gitmezdi. (Gerçi o zaman film bu etkiyi bırakmazdı ya neyse.)
Asya ve İlyas ilişkisinin adı AŞK. Ve bu ilişkinin sisteme bu hali ile hiç bir faydası yok. Asya kalp kırıklığı, zedelenmiş bir gurur ve minicik bir bebek ile tek başına kaldı işte.

Cemşit için önemli olan neydi? 
Ailesini kaybetmişti Cemşit. Onun için önemli olan insanlara yardım etmek yani fayda. Düzeni ve aile yaşantısını seviyor. Asya iyi bir eş oldu Cemşit için, bununla beraber aklı hep geçmişte kaldı. Asya ve Cemşit ilişkisinin adı SEVGİ. Ve bu ilişki Samet'e sıcak bir yuva sağladı.


Asya için ise önemli olan ise oğluna duyduğu sevgiydi. O ölümsüz aşk yerine, sevgiyi seçti. Ve Asya için SEVGİ EMEKTİ.

Sevgi neydi?
Sevgi sahip çıkan dost insan eli, insan emeğiydi. Sevgi iyilikti, sevgi emekti. 








1 yorum: